tisdag, februari 27, 2007

HKP 4 moddas och sätts in i NBG



Idag (Tisdag 27 februari) blev det officiellt att ett mindre antal Hkp 4 skall modifieras med ballistiskt skydd samt kulsprutor för självskydd. Antalet är antagligen kring en pluton om fyra maskiner, för att kunna verka med tre maskiner över tiden. Tanken är att dessa maskiner skall bli operativa inom ramen för Nordic Battlegroup.

I detta läget involverar modifieringen till min kännedom inte VMS utan endast ovanstående. Vad som sker framöver är en annan sak, men i vissa operationsområden är nog inte VMS till någon större hjälp. Tänker man sig en insats i tex Afrika är denna moddningen tillräcklig, medan en sådan moddning ej skulle vara särskilt förtroendeingivande över Irak. Då den tidigare operativa miljön är exponentiellt mer trolig än den senare ser denna ombyggnad realistisk ut för en maskin som kan se slutet på sin karriär.

Hur länge det är tänkt att maskinerna skall vara inom NBG är idag för mig oklart, men om det inte blir en kort insats över 2008 är 2008-2011 ett rimligt spann.

Ej relaterat till denna specifika moddning av Hkp 4 är den forcerade modifiering som USMC genomförde av sina Sea Knights under 2005. För att få ner vikt men öka skyddet och göra det modulärt samt individoberoende anskaffades Lightweight Replacement Armor System (LWARS) samt Lightweight Replacement Armored Seat (LRAS).

Skyddsplattorna är flyttade främst till utsidan av maskinen och är modulära (kan bytas fritt mellan olika maskiner) till skillnad från de som fanns tidigare som var borrade och anpassade till specifik individ.



Ovanstående skydd sitter endast på höger sida och ger i kombination med stolen föraren ett relativt gott skydd, något som bevisats ett flertal gånger över Irak. I kanten av bilden syns även den förstärkta skyddsplåten till ksp-skyttens port. USMC nyttjar 12,7mm tung ksp på sina Sea Knights, men ksp 58 är nog det troligaste alternativet för svedalakusinerna från japan.



Som det går att se ovan har även motorerna fått extra plattor utanpå skrovet.

På båda bilderna av Marinkårens sk "Phrogs" syns även olika delar av maskinens VMS, men något sådant är alltså inte aktuellt i dagsläget för Hkp 4. Det som inte syns är den absolut vanligaste installationen av ballistiskt skydd: golvet.

Är det någon mer än jag som funderar på hur FMV, som inte är kända för sitt enastående tempo eller god hantering av hkp-projekt överhuvudtaget, skall få ihop detta och testa det på förband före januari 2008? Industrin har dock i detta fallet uppträtt lite amerikanskt och legat på förhand med olika alternativ, vilket borde underlätta förfarandet.

4 Comments:

At 28 februari, 2007 21:54, Anonymous Anonym said...

Är inte skydden på mittenbilden, på sidan av helikoptern, för att skydda hydrauliken och inte främst föraren?

 
At 01 mars, 2007 00:15, Blogger UNDstUNDen said...

Jo. Skivornas primära uppgift är att skydda vitala system, såsom elgeneratorer och hydraulik (är osäker på var den håller hus på Sea Knight).

Dock har skivorna längst ner haft en positiv inverkan på skyddet av föraren. I kombination med stolen, samt det bös som är därimellan tog skydden upp en direktträff från 23mm (!) akan för någon månad sedan.

 
At 02 mars, 2007 19:31, Anonymous Anonym said...

I utrymmet mellan instigningsdörren och föraren är vitala delar av styrsystemet (stabiliseringssystem, servon mm) placerade, därav skyddet som sitter på sidan och vidare ned under buken.
Generatorerna sitter längst bak i helikoptern och hydraultankarna framför främre rotorn.

 
At 05 december, 2009 20:12, Anonymous Anonym said...

lart mycket

 

Skicka en kommentar

<< Home