onsdag, november 01, 2006

MH-47 haveri, tragisk bakgrund




Strax före gryningen, fredagen den 21 februari 2002 slog en MH-47E tillhörande 160 SOAR:s Echo Company (fristående) i havet 24 mil nordöst om Zamboanga, Filippinerna. Maskinen var rotetvåa i en formation på väg till Mactan som vid tillbudet hade flugit nio timmar under NVG, på höjder mellan 50 och 100 fot. Förloppet skall ha varit att rotetvåan plötsligt börjat närma sig ettan för att sedan göra en mycket kraftig manöver bort från densamme, under denna sväng fick någon del av maskinen kontakt med havsytan och haveriet var ett faktum. Först rapporterades att maskinen brann när den slog i vattnet men mycket tyder på att de vittnen som såg detta observerade delar av maskinen som på grund av den höga islagshastigheten spreds vida omkring. Samtliga 10 ombord, åtta i den förstärkta besättningen som innehöll kompanichefen samt två stycken av flygvapnets PJ:s, omkom.

Det som inte blivit känt är det som pågått bakom kulisserna. Det första som brukar komma upp i haverier som involverar långdistansflygningar under NVG är spatial desorientering (SD). En grundligare undersökning och obduktion av PIC (Pilot in Command) visade dock på att det var mycket möjligt att en mer tragisk och onödig orsak låg bakom.


På grund av flygtiden och tidpunkten för uppdraget tilldelades den flygande besättningen Perfomance maintaining drugs (PMD), mer kända som ”go pills”. Då det inte fanns någon flygläkare på plats vid destinationen delades även så kallade ”no-go pills” ut, som har en sövande effekt (restoril). Detta är något som inte är normalt förfarande, utan utdelningen brukar vara delad, där den senare delas ut vid behov efter att uppdraget är slutfört.

Någonstans fallerade den ena pilotens handhavande av tabletterna. Vid haverikommissionens obduktion fann man en påtaglig dos av Restoril. 8 och en timma in i flygningen tog PIC fel tablett, en ”no-go” istället för en ”go”. Vad som skedde under de sista minutrarna av flygningen är inte helt klarlagt,i alla fall inte officiellt (SOAR har inget krav på sig att ha öppna haverirapporter). Dock verkar det som andrepiloten märkt att något var väldigt fel och försökt undvika en kollision med rotechefen och i denna manöver slagit i havet.


Båda piloterna hade mångårig erfarenhet, dels på helikoptertypen dels inom SOAR och var handplockade till E Company (Korea baserat). Rutinen fanns även på nyttjande av PMD.