torsdag, februari 22, 2007

Besök vid Forsvarets Flysamling, Gardermoen




Som tonåring läste jag en dag om en flygsamling vid dåvarande flygbasen vid Gardermoen i Norge (stausen som Oslo lufthavn och den enorma utbyggningen som kom med det var då långt borta). En kort övertalningskampanj senare var familjen iväg. Det som mötte var en en stor, mörk hangar som jag först inte förstod varför det här där fanns tysk text på. Det framgick dock rätt snabbt att hangaren var byggd under ockupationstiden, av basens dåvarande herrar. Jag blev imponerad över den samling maskiner som fanns där och planerade löst kring ytterligare en resa.

Ett infekterat och långvarigt politiskt spel ledde till att resan aldrig blev av. Ett MYCKET omtalat regeringsbeslut ledde till att "Luftforsvarsmuseum" upprättades vid Bodö och ridån föll över Gardermoen (trodde jag). Dock ledde beslutet till ett medialt "uppror" och många föreningar med flygintresse som grund startades södra Norge. Kort sammanfattat lades det 1997 fram pengar ( 51 milj Norska kronor) i nationsbudgeten för ett nybyggt museum och restaueringscenter vid Gardermoen. Det stod klart 2000.

Själv återvände jag inte förrän i söndags.

Museibyggnaden är byggd som en något uträtad hästsko, där ena väggen är av glas. Byggnaden besår av två våningar där den övre visar lättare flygplan och helikoptrar samt diverse kringutrustning och dioraman. Övervåningen ger även möjlighet att fotograferar maskinerna på bottenplanet lite från ovan.





















Samtliga maskiner förutom de allra äldsta, pre WWI, saknar helt avspärrningar och låter beundraren komma inpå sig. Som exempel kröp jag in under buken på en He 111 för detaljbilder upp genom bombutrymmet.

De gigantiska dioraman som finns i relativt stor mängd är överlag mycket välgjorda och ofta kombinerade med pedagogiska förklaringar av vad man ser. Några exempel av de miljöer som återskapats är Little Norway ( den plats där många norska besättningar utbildades under kriget), framflyttade baser (se nedan), gamla museihangaren osv. Modeller spelar överlag en stor roll på museet, där det i flera fall finns en modell som visar hur maskinen såg ut före den hämtades före restauering. Nyligen fick museet en donation på 700+ modeller från en MYCKET energisk modellbyggare som gått bort. Denna samling har nu fått en egen hörna på museet komplett med byggbänk och annan utrustning som mannen använde.









På undervåningen finner man många intressanta och i flera fall världsunika flygplan, ofta i ett helt otroligt fint skick, medan andra är i "som vi fann dem" skick. Det är en intressant vandring bland de maskiner som utgjorde NATO-Flygvapnens ryggrad under kalla kriget samt ett flertal tyska maskiner från ockupationstiden under andra världskriget.





Något jag lade märke till att den som är intresserad av fotospaningsflygplan (men sådana personer finns väl inte?) har här ett mecka för västmaskiner av den släkten. Från Spitfire PR XI till RF-5A Freedom Fighter med mellanhopp vid RF-84F Thunderflash.






Den personal jag kom i kontakt med var mycket trevlig och måna om att besökarna skulle få en trevlig vistelse och hade en lättsam attityd.

En strategiskt placerad tavla, som både möter besökaren när han eller hon kommer in och visar dem ut efter besöket visar dock för vilkas minne denna boning ändå verkar. En jämförelse mellan antalet individer som skolades vid Little Norway och antalet namn på tavlan visar på en mycket stor uppoffring, som dock aldrig avskräckte de som sökte sig dit.

Äras de som äras bör


Jag samlade på ett relativt stort antal bilder och kommer återkomma till specifika maskiner vid ett senare tillfälle.

Jag rekommenderar verkligen ett besök och glöm inte att titta in i butiken i direkt anslutning till entrén. Utbudet är inte särskilt stort men det finns ett antal mycket intressanta artikar.

Exempel på maskiner som visas:

Auster Autocrat, H-19 Chickasaw, Ju-52/3m, N-3PB

Bell 47D, O-1A Birdog, T-33A, F-84G

Bell UH-1B, C-47 Dakota, BE2e F-86F

CF-104 Starfighter, He-111P, Norseman Mk IV, F-86K