söndag, oktober 01, 2006

Attackhelikopterns historia

Det vi måste börja med är att bena ut lite i definitionsdjungeln. Genom helikopterns militäroperativa historia har den gått igenom ett antal olika definitioner som kommit och gått. För det första är dessa olika för olika nationer och språk. Det finns inga svarta och vita svar men jag skall försöka att vara konsekvent. Det som jag kommer utgå ifrån är design och beväpning. Jag kommer att undvika den term som nu nyttjas inom Sveriges försvarsmakt, stridshelikopter, och istället gå på den mer internationellt gångbara termen attackhelikopter. Jag gör detta för att inte blanda ihop termen ”Combat helicopter” med ”Attack helicopter”, vilket termen stridshelikopter kan göra, då de engelska termerna anspelar på två relativt vitt skilda termer. Fram till AH-1G:s introduktion i Vietnam är dock klasserna flytande, för att sedan blir mer tydliga om än inte odiskutabla.

Helikopterns militära bana är längre än vad många tror. Det utfördes enstaka SAR/CSAR operationer på båda sidor under WWII och den deltog i de flesta större och mindre konflikter där industriländer deltog ifrån 1950-1960. Före vi vinklar in oss på attackhelikoptern är det relativt viktigt att förstå hur den kom in på spelplanen. Att notera under perioden WWII-Vietnam är främst 2 skeenden:

Korea kriget: Här utförde USMC det som nu kan ses som de första ordentliga stegen av att nyttja helikoptern i andra roller än SAR även om medevac/casevacutvecklingen fortfarande var den som gick snabbast. Det skedde luftlandsättningar av kompanis storlek med hjälp av H-19 ”Chickasaw” helikoptrar. Det förekom även tester med att montera arak och diverse kulsprutor, dock utan vidare resultat, helikoptersystemet ansågs för outvecklat.


Kriget i Algeriet( 1955-1962): Frankrike nyttjade här helikoptern fullt ut och konflikten anses också som det första helikopterkriget. Här fanns en utvecklad doktrin för luftlandsättningsoperationer och egna beväpnade eskort och understödshelikoptrar, Typerna som nyttjades här var främst Sikorsky H-19,H-21 (vertol), H-34 och olika varianter av Alouette. Helikopterinsatsen i konflikten genomsyras av starka individuella ledarkaraktärer och en gedigen vilja att utveckla befintliga system. Från att intialt ha varit en relativ begränsade enheter utgjordes styrkan från 1958 och framåt av över 250 helikoptrar. Då fienden främst var av lätt infanteri typ som ofta var för snabba för marktrupp. Terrängen var ofta mycket ogästvänlig, där fransmännens egna marktrupp kanaliserades på smala och dåliga vägar som inbjöd till eldöverfall. Dimman var ett stort problem för de CAS maskiner som fanns att tillgå (en uppsjö olika, men tex Skyraider, Invader och licenstillverkade Trojan och Harvards/Texans) och vidare var CAS inte särskilt utvecklat inom Frankrikes försvarsmakt. Responstiden var lång och samarbetet med marktruppen haltande, Här fick alltså den beväpnade helikoptern ett ytterligare användningområde utöver den från början tänkta eskort och LZ-säkringsuppgiften. Beväpningen var från början mycket improviserad. Några exempel:

Först ut var Bell 47G (visualisera maskinen från MASH, med tillhörande bår över vardera med). Här spändes en kspskytt fast på vardera bårfäste, efter viss modifiering. Inte alls populärt att vara skytt och manöverdugligheten var begränsad. Det skall påpekas att utvecklingen gick relativt snabbt, samtidigt som helikopterkonceptet var nytt och tämligen otestat. Detta kan förklara det tämligen humoristiska men garanterat skräckinjagande modifieringen av H-19. Denna maskin var på väg ut ur organisationen då mer kraftfulla maskiner tagit över transportrollen och man hoppades nyttja den i attackrollen istället. Den fick två arakkapslar, två 0.50 (12.7mm) tunga kulsprutor, en 20mm akan och en 7.5mm kulspruta. Beräkningarna som gjordes var begränsade och hade inte besättning eller ammunition med i summan. Den skamsna sikorskyn kom inte ens upp över markeffekt.

Det går dock inte att förbise denna ”icke helikopter”, och bara några månader senare kom andra mer realistiska efterträdare.


Dessa och den fortsatta utvecklingen kommer i nästa del