fredag, augusti 04, 2006

Ny generation Black Hawks: UH-60M

Den tredje generationen av den nu 28-åriga UH-60 Black Hawk ( 1:a=UH-60A, 2:a=UH-60L) har nu börjat lämna LRIP. Den första (andra om man är nogräknad) helt nybyggda lämnade fabriken den 31 juli. 8 maskiner har flugit i provsammanhang sedan 2003 och loggat 750 timmar, men 7 av dessa helikoptrar har varit modifierade A och L maskiner. Nu beräknas en order på runt 1200 maskiner följa under 2007, dock med en utspridd och behovsstyrd leveransplan. De kommer att behövas, de 1500 individer sv typen som nu flyger har över 4,6 miljoner flygtimmar och har under de senaste åren stått under mycket stor press av både flygguttag och onormalt högt slitage.

Som vanligt bland uppgraderingar av befintliga system så handlar det främst lessons learned, digitalisering samt mer kraft.


Lessons Learned

En stor mängd små och större förändringar baserade på tidigare erfarenheter införs med 60M, men vi skall titta på några intressanta fall. Många besättningar har påpekat att den acceptala sikten snett nedåt skulle kunna optimeras och flygsäkerheten ökas om den mycket stora instrumentpanelen på något vis minskar i bredd. Resultat blev att M erbjuder det här . Vidare införs en utvecklad autopilot som främst skall minska risken för white/brown out incidenter. På grund av incidenter främst inom CONUS införs även en "åskvarnare". Den utveklade haveriutrustningen lägger till en akustisk sändare för lokalisering av hkp under vatten, samt uppdaterad voice/flight recorder.

Digitalisering

60M:s cockpit är nu helt digitaliserad (jämförelse A/L -> M) även om det om behov anses finnas för nödinstrument, finns plats. Datalänk ger öka situationemdvetenhet genom att bland annat visa egna enheters position och attityd. Viss diskussion råder om dess displayer, då de för tillfället INTE är de som är valda som universell standard för tex LUH/ARH/SOAR/CH-47F. Jag vet inte hur det kommer lösas eller om det är löst..


Mer kraft

De nya rotorbladen ger 227 kilo mer lyftkraft per blad jämfört med de nuvarande på 60L. De nya motorerna (General Electric T700-GE-701D ) kommer även de att ge mer kraft för tex hängande last, eller som det krävts i Afghanistan högre operativ flyghöjd. Det senare har tvingat ner de Black Hawk maskiner som opererar där i dalgångar (there be dragons) istället för att (i vissa fall) kunna flyga över problemen.



Kan inte låta bli. Självdistans är en dygd. :-)

ALLA BILDER FRÅN: http://www.hawkonline.us/

2 Comments:

At 20 augusti, 2006 04:57, Anonymous Anonym said...

You really should give credit as to where you are geting the UH-60M photos from.
They are from my website.

www.HawkOnline.us

 
At 20 augusti, 2006 10:34, Blogger UNDstUNDen said...

Really sorry about that. I received these pics as links in a mail, giving them no extra thought as I embedded them in the blog.

Kinda naive when I look back on it..

Once again, my sincere apologies

 

Skicka en kommentar

<< Home