söndag, maj 07, 2006

Tankebanor kring och visualiseringar av Gripen moddningar.


Har nu lite bilder/ritningar över olika koncept på hur Gripen skall kunna leva upp till de krav som nämnts tidigare här.

Huvudsyfte: Frigör balkplatser för verkanslast istället för extratankar. Förläng den rena (ingen buren last)färddidistansen


Koncept 1: Bukmonterad CFT aka Badkaret



Kortlivat koncept. Tanken gick att avmontera men kunde ej fällas under färd. Som begränsare i storlek sattes främre nosställsluckorna förut och akterut skulle motorn vara tillgänglig. Nackdelarna vlev en kraftig försämring i färdriktningstabilitet samt att den led av samma princip som extratankarna för Tp-84 (luftmotståndets extra bränsleåtgång nullifierar nästan vinsten i extra bränsle).

Koncept 2: Ryggås CFT:High+ Low speed


Dessa är kända sen tidigare och är koncept som redan är operativa på bland annat F-15 och F-16. "Low speed" varianten tar ungefär dubbla volymen bränsle jämfört med "high speed" diton, men är begränsad till subsonisk hastighet. Bilderna ovan visa low speed varianten.

Koncept 3: Förlängd kropp, 2 punkter

Detta alternativ byggde på att man utgick från en JAS 39D. Först togs baksits bort och ersattes med en bränsletank. Detta förändrade dock tyngdpunkten framåt så att en förlängning till fick göras även akter om tyngdpunkten.

Koncept 4: Flytta landställ ut på vingroten

Cutaway:

Före:

Efter:

Detta koncept anses nu som mest lovande, om än det klart dyraste. Det förändar de stora håligheterna i skrovet där nu landställen finns till två tankar och flyttar ut de förstärkta ställen på vingarna. Observera att cutawaybilden och bilden närmast ovan är två olika versioner, då bilden närmast ovan bland annat introducerar ett helt nytt,kraftigare, landställ. Det har även ett större hjul( 2 tum större diameter) av samma typ som finns på vissa versioner av F-16. Det skiljer sig även på vingmodifikationerna mellan de två.

Denna modifikation är den som är utvald att utredas vidare.

Efter att ha varit skeptisk, att detta var en FÖR stor modifikation är jag nu nog övertygad. En kort diskussion med en som glömt mer än jag lärt mig om flygande ting hjälpte mig även i rätt riktning. En moifiering enligt ovan samt en ny motor , tex en anpassad Eurojet 200 eller GE 414 skulle se till att Gripen fortsätter att hålla sig väl framme.

En sista sak som definitivt hjälper...



Vad skådar man. Dubbla kroppsmonterade extratankar! Draken är död....LÄNGE LEVE DRAKEN!

6 Comments:

At 07 maj, 2006 15:46, Anonymous Anonym said...

WTF!

Skall sparka på vår und-avd imorgon bitti:

1) Om det vet om detta men inte orkat berätta för oss: KASS

2) Om de inte vet: KASS

Suverän info.

 
At 12 maj, 2006 18:55, Anonymous Anonym said...

För det är ju troligtvis en av er undavdelnings huvuduppgifter att "spionera" på SAAB...

 
At 13 maj, 2006 11:51, Anonymous Anonym said...

Finns väl ingen anledning för någon att spionera på SAAB i den här frågan när de själva konfererar öppet om denna modifikation..? (se länk)
För 25 dollar och ett kreditkort kan du också beställa hela "spiondokumentet" om du vill.
http://pdf.aiaa.org/preview/CDReadyMASM06_778/PV2006_31.pdf

 
At 26 juli, 2006 21:58, Anonymous Anonym said...

Vad jag menade var att und inte (åtminstone inte på förband) i första hand håller koll på nyheter och framtid inom eget system, och därför var detta även en nyhet för mig. Om de däremot råkade ha informationen men inte berättade håller jag med om att det inte var så klyftigt gjort...

 
At 22 november, 2006 10:33, Anonymous Anonym said...

Kommer dessa modifieringar att ingå i "Gripen demonstratorn" det talas om?

Mvh, Sören

 
At 12 mars, 2008 01:46, Anonymous Anonym said...

Varför inte bygga en utbyggnad som går i linje bakom cokpit (glas kupan) ?, då slipper man väl extra luftmotstånd och kan använda alla platser under planet till bestyckning,

Mvh, Intresserad amatör.

 

Skicka en kommentar

<< Home