torsdag, maj 04, 2006

IRIAF, Del 1: Incidenter 2003-2005

Sedan två år tillbaka har USAF och US Navy, främst den senare , spelat ett högt spel med The Islamic Republic of Iran Air Force, IRIAF. Utan mycket plats i media har det pågått från uppladdningen till OIF (Op Iraqi Freedom). Lite exempel:

OIF, mars-april 2003: IRIAF håller en aggressiv CAP filosofi 24/7, under hela offensiven, främst med F-4 Phantom, men genom signalspaning kan man urskilja strålning från AWG-9 (F-14A) bakom. CAParna hölls oftast centrerade runt två platser: Dezful och Sanandaj. En CAP hölls även på slumpmässiga tider mot den Afghanska gränsen. Amerikanska "felflygningar" i den regionen visade även på en 4 grupp i incidentberedskap.

Smärre incidenter mellan IRIAF och USAF


November 2003. En E-3 AWACS följer en formation bestående av 16st iranska F-14A då de i överljudsfart genomför en patrull längs Irans gräns mot Irak, från Orumiyeh till Korramshar och på en kontant höjd av 30 000fot. Detta är den största formation med iranska F-14A som observerats.

Härifrån fram till 2004 ökade frekvensen av incidenter tills båda parter verkar ha blivit överens om att luftsstrid bara var en tidsfråga. Båda sidor, speciellt USAF verkade ha mycket svårt att hålla sig på rätt sida strecket. Vid ett möte mellan befälhavare från Iran och USA/UK enades man om att även om flygningarna fortsatte så skulle ingen under några som helst omständigheter nyttja vapen (jan 2004). Denna överensskommelse var även slutet på US Navys skuggning av IRIAF patruller. De maskiner som IRIAF nyttjat har varit de man kan kunnat gissa; MiG 29, F-4E, Mirage F-1EQ och mirage F-1BQ, men även SU-24MK Fencer.

Under hösten 2005 flög en KC-135 fel och var inom Irans territorium under mer än 40 minuter, utan att bli närmad eller utjagad av Iransk jakt. Ej heller visade dess VMS/ECM tecken på någon som helst målföljning.

Efter 2003 har ytterst få F-14 setts till, medan C802K-2 (kinesisk sjömålsrobot,licensad i Iran, räckvidd ca 12mil) beväpnade Su-24or setts frekvent.

Vad gäller aggressiv flygning och dito radiokommunikation går det flertalet berättelser, där nog ett flertal är relativt sanningsenliga