fredag, maj 05, 2006

Saab viker ned sig?

I Corren.se kunde man för en vecka sedan läsa om att Saab ritar på kraftiga förändringar på Gripen. Större och kraftfullare motor, ställen ut från kroppen till vingarna och andra modifieringar. Tyvärr är inte Gripen ett kinderegg. Det är ett stridsflygplan byggt för ett till ytan litet lands behov och krav. Det har en liten kropp och en ännu mindre räckvidd. Detta var något man visste från början. Maskinen skulle vara snabb, manöverduglig, liten och fältmässig nog för krigsbaser.

Jag anser inte som många att Gripens exportframgångar varit ringa, den har hävdat sig väl i en bransch som är stenhård, inte minst politiskt. Jag har även hört kommentarerna från norska F-16 förare, som även om de gillar Gripen inte anser att den egentligen är något för dem. Den är för lätt från början och i och med att dess räckvidd från början är begränsad faller det direkt bort en eller fler balkplatser till extratankar. Den är suverän för att freda landsgränser, men räcker inte riktigt till för internationella åtaganden. Här brukar de börja tveka och säga att den iaf inte gör det tillräckligt mycket bättre än de F-16A MLU de flyger nu, även om cockpitmiljön i JAS 39C/D är överlägsen den amerikanska diton. Där ligger JSF, Typhoon eller Rafale mer framtiden till. Detta är tyngre och framförallt dyrare maskiner, både i inköp och drift.

Tyvärr är det väl så som de norska gutterna säger: Det västländer nu söker är tyngre, men färre maskiner som inte direkt är till för att vakta landets gränser utan för att kunna tjänstgöra inom insatsföband utomlands. Skulle Gripen kunna klara denna uppgift? Ja, utom tvekan, med lufttankning och bra urval av kompatibla PGM finns kapaciteten.
Gör den det på erkänt mer dugligt sätt än tex F-16 eller F-18? Njaej, luftstridsdelen är den riktigt vass på men med luftmålsrobotar i självförsvar och en fälltank är platserna för targeting pod samt PGM inte många.

Harrier då? Den gjorde en lysande insats i OIF/OEF enligt många och den amerikanska diton kan väl enbart bära en GBU om den har med en targeting pod? Stämmer, men den är en del i en expeditionsstyrka med et stort antal olika flygplanstyper. Den bär inte en nations flygvapen, vilket gäller för 90% av världens länder när de köper ett nytt stridsflygplan.


Att bygga om Gripen till en tyngre, mer offensiv maskin är antagligen svindlande dyrt. Man överger då grundkonceptet och försöker närma sig Typhoon och JSF med en "Super Grip". Det har gjorts förr. När F-15 utvecklades var man stolta över devisen "Not a pound for air to ground" och byggde den för att vara världens främsta jaktplan. Moddningen till F-15E är därför en rätt stor bedrift och en lyckad utveckling. Dock är F-15 en från början gigantisk maskin med inneboende potential som Gripen saknar. När McD D tävlade om kontraket om allväderattackflygplan för USAF med F-15E slog de bland annat ut en moddad F-16. Denne ansågs vara för begränsad gällande framtida utveckling och för dyr att tillverka/bygga om relativt F-15.

Vem skall betala för modifieringen? Norge och Danmark har redan plöjt ner pengar i både Typhoon och JSF projektet och för dem att börja om med ett nytt låter inte rimligt. Sverige som ensam utvecklare låter som om det bara kommer finnas en flottilj snart, vilket iofs kan vara sanning ändå.


Det som är intressant här är om Saab anser att marknaden för ett lätt men teknologiskt avancerat flygplan nu snart är över. Det skulle i så fall vara en drastisk vändning från tidigare följd linje. Samtidigt som det skulle ge utvecklingsavdelningarna i Linköping mycket att gör är det ett farligt spel, där ett misslyckande skulle drabba mycket mer än Gripen projektet.

Vill jag se en Super Gripen? Hehehehehe... *dreggel*